Jak połączyć obraz komputerowy z rzeczywistym? Za pomocą wyświetlacza przeziernego. Nie jest to nowość technologiczna, wyświetlacze wbudowane w okulary widziałem już dwa lata temu w Las Vegas w jednym ze sklepów. Niemniej pierwszy raz mogłem porozmawiać z jednym z producentów. Tak wyglądają noszone wyświetlacze 3D po zdjęciu obudowy:
DSCF8001
DSCF7999
Nie jest to maleństwo w rodzaju Google Glass, ale te okulary mają zupełnie inne zadanie – mają wyświetlić trójwymiarowy obraz dobrej jakości osadzony w obrazie rzeczywistym.
Osobnym przypadkiem są wyświetlacze instalowane w samochodach. Jeden ze startupów prezentuje swoje rozwiązanie, które umożliwia wyświetlanie informacji o nawigacji na przedniej szybie samochodu.
DSCF8006
DSCF8007
Gotowe wyświetlacze dołączane do systemów nawigacji można już zamówić od dostawców – w tak zwanym chińskim pawilonie prezentowano kilka modeli, wykorzystujących albo półprzezroczyste lustro albo przezroczysty wyświetlacz OLED, taki, jak ten na poniższym zdjęciu.
DSCF7779
W latach dziewięćdziesiątych z podobnymi rozwiązaniami wyświetlaczy przeziernych eksperymentowała firma Saab przy okazji doświadczeń z modelem Prometeusz (konwersja Saaba 9000 by usunąć kierownicę i zastąpić ją joystickiem). Obecnie wyświetlacze przezierne są standardem w wojsku i lotnictwie, także cywilnym. Wprowadzenie podobnych rozwiązań do motoryzacji może poprawić bezpieczeństwo, gdyż kierowca nie będzie musiał odwracać wzroku od tego, co widzi przez przednią szybę. Trzeba będzie pokonać trochę problemów technologicznych, ale pomysł rodem z wojska jak najbardziej ma szansę dotrzeć do mas. Wystarczy smartfon i stosunkowo prosty wyświetlacz.
Co można tam wyświetlić oprócz nawigacji i parametrów jazdy? Na przykład obraz widziany przez kamerę podczerwieni – podczerwień bez problemu przenika przez mgłę, a jednocześnie reflektor IR oświetlający do przodu można nakierować wyżej, gdyż nie oślepia innych uczestników ruchu. Takie systemy wprowadziła Toyota w 2002r do Lexusa LX, a jako opcja firm trzecich można było skorzystać z nich w samochodach Mitsubishi Galant i Nissan Maxima, trzy lata później wprowadził to Mercedes do S-klasy oraz BMW do serii 7. Połączenie wyświetlacza przeziernego z obrobionym komputerowo obrazem z kamery podczerwieni może radykalnie poprawić bezpieczeństwo jazdy samochodem w trudniejszych warunkach.